Verkkokaupan lokalisointi uusille markkinoille
Koronaepidemia sai kuluttajat ympäri maailman ostamaan verkosta sellaisia tuotteita ja palveluja, joita haettiin aikaisemmin perinteisestä kivijalasta. Suomi ei ollut tässä poikkeus, ja eri alojen verkkokauppiaat raportoivatkin kaksi- ja jopa kolmilukuisia kasvuprosentteja vuosina 2020 ja 2021.
Verkkokaupalla on käynnissä haasteellinen vuosi
Hurjan kasvukauden jälkeen valtion eri instanssit ennustivat tälle vuodelle kysynnän laskua, mitä tuki myös moni kuluttajakysely paitsi Suomessa myös ulkomailla. YoY-indeksit ovatkin olleet merkittävässä laskussa koko alkuvuoden ajan eri aloilla, B2C-sektorilla etenkin toinen kvartaali näyttäisi paikoittain jäävän jopa kolmanneksen pakkaselle. Venäjän hyökkäys Ukrainaan, matkailualan vilkas elpyminen yhdessä Aasian logististen haasteiden kanssa näyttäisivät jatkavan päivittäistavaraverkkokaupan alkuvuoden laskutendenssiä myös kesälomakauden jälkeen. Suomen myöhäinen kesä vaikuttaa vastaavasti mm. sesonkituotteiden heikohkoon liikkumiseen. Monella suomalaisella taholla onkin tällä hetkellä huomattavan korkea – ja siten huolestuttava – varastoarvo jo viime vuonna tilattujen mutta nyt hitaasti liikkuvien isojen tavaraerien vuoksi.
Vallitsevassa tilanteessa harvalla kauppiaalla on mahdollisuuksia ns. pikavoittoihin – etenkin pk-sektorin vaikuttajat ovat paikoittain jopa suurissa vaikeuksissa huomattavasti heikentyneen myynnin vuoksi. Markkinointiin satsataan nyt entistä enemmän resursseja, mikä vastaavasti vain nostaa mainoskuluja entisestään kilpailutilanteen kiristymisen johdosta. Korona-ajan ROAS- ja ROI-luvut ovat kuitenkin menneen talveen lumia, joten tilanne on kaikille sidosryhmille paitsi haastava jopa vaarallinen liiketoiminnan kannattavuuden näkökulmasta.
Uusasiakashankinta entistä tärkeämmässä roolissa
Yksi nopeimmista ja edullisimmista keinoista helpottaa tilannetta on laajentaa toimintaa uusille markkinoille lokalisoimalla verkkosivustonsa ja -kauppansa eri kielille. Tämä on tutkitusti yksi hallituimmista keinoista tavoittaa uusia kohdeyleisöjä ilman suuria satsauksia, etenkin jos yrityksellä on entuudestaan toimintaa kv-markkinoilla. Tutustu verkkokaupan lokalisointiin ja sen kustannuksiin tästä.
Olemme käännöstoimistona auttaneet kymmeniä eri suomalaisyrityksiä maailmalle jo yli 10 vuoden ajan. Lokalisointi ei ole koskaan pelkästään tekstin kääntämistä, vaan kääntämissämme tuote- ja palvelukuvauksissa, mainosaineistoissa sekä kaikessa muussa lokalisoidussa viestinnässä on otettu huomioon juuri uuden kohdeyleisön odotukset, realiat ja mieltymykset – hakukonenäkyvyyttä ja avainsanatrendejä unohtamatta. Ota yhteyttä, autamme mielellämme!